Przewodnik po Scrumie czyli Scrum Guide nie jest długi. Ale można go jeszcze bardziej streścić :). Tu będzie taka próba wypisania wszystkich elementów Scruma wg. Scrum Guida, tak żeby zmieścić wszystko na 1 stronie 😉
Słownik: Scrum • Zespół Scrumowy • Właściciel Produktu • Zespół Wytwórczy, Deweloperski • Scrum Master • Wydarzenia • Sprint • Planowanie Sprintu • Cel Sprintu • Codzienny Scrum (Daily) • Przegląd Sprintu • Retrospektywa Spintu • Artefakty • Backlog Produktu • Doskonalenie Backlogu • Backlog Sprintu • Przyrost • Definicja Ukończenia
Definicja Scruma
Scrum to ramy postępowania (ang. framework), dzięki którym ludzie mogą adaptacyjnie rozwiązywać złożone problemy, tak by w produktywny i kreatywny sposób wytwarzać produkty o najwyższej możliwej wartości.
Na Scruma składają się Zespoły Scrumowe (Scrum Teams) oraz związane z nimi role, wydarzenia, artefakty i reguły. Każdy z elementów służy konkretnym celom i każdy jest niezbędny do osiągnięcia sukcesu w stosowaniu Scruma.
Teoria Scruma
Scrum został osadzony w teorii empirycznej kontroli procesu (w teorii empiryzmu).
Empiryzm reprezentuje pogląd, iż wiedza wynika z doświadczenia i podejmowania decyzji w oparciu o to co zostało poznanie. Scrum wykorzystuje podejście iteracyjne i przyrostowe w celu zwiększenia przewidywalności i lepszej kontroli ryzyka.
Trzy filary empirycznej kontroli procesu
- Przejrzystość – wszystkie istotne aspekty procesu muszą być widoczne
- Inspekcja – częsta inspekcja artefaktów scrumowych oraz postępów w realizacji Celu Sprintu
- Adaptacja – jeżeli proces lub produkt nie będzie akceptowalny – to muszą one zostać skorygowane
Cztery punkty przeprowadzania inspekcji i okazje do dokonania adaptacji
- Planowanie Sprintu (Sprint Planning)
- Codzienny Scrum (Daily Scrum)
- Przegląd Sprintu (Sprint Review)
- Retrospektywa Sprintu (Sprint Retrospective)
Zespół Scrumowy
Zespoły Scrumowe to:
- Właściciel Produktu (Produkt Owner)
- Zespół Wytwórczy, Deweloperski (Development Team)
- Scrum Master
są one:
- samoorganizujące się – samodzielnie decydują, w jaki sposób najlepiej wykonać pracę, nie będąc przy tym kierowanymi przez osoby spoza zespołu
- międzyfunkcjonalne – (cross-functional) – mają wszelkie kompetencje niezbędne do ukończenia pracy
Właściciel Produktu (Product Owner)
- odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu i pracy zespołu wytwórczego
- jedyna osoba odpowiedzialna za Backlog Produktu czyli
- jasne artykułowanie elementów
- porządkowanie kolejności elementów tak żeby jak najlepiej osiągnąć założone cele i misje
- optymalizowanie wartości pracy wykonanej przez zespół wytwórczy
- zapewnianie, że Backlog Produktu jest dostępny, przejrzysty i jasny dla wszystkich oraz że opisuje czym zespół scrumowy zajmie się w przyszłości
- zapewnianie, że zespół wytwórczy rozumie elementy Backlogu Produktu w wymaganym stopniu
- może wykonywać zadania samodzielnie lub zlecać je zespołowi wytwórczemu
- to pojedyńcza osoba nie komitet
- cała organizacja musi respektować jego decyzje, odzwierciedlone w treści i kolejności elementów Backlogu Produktu
Zespół Wytwórczy, Deweloperski
- jest złożony z profesjonalistów
- jego zadaniem to dostarczenie na zakończenie każdego Sprintu – ukończonego i gotowego do potencjalnego wydania Przyrostu Produktu
- Przyrost jest wymagany podczas Przeglądu Sprintu
- tylko członkowie zespołu wytwórczego tworzą Przyrost
- jest ustanowiony i uprawniony przez organizację do samodzielnego organizowania własnej pracy i zarządzania nią
- jest samoorganizujący się – nikt nie może mówić mu jak przekształcić elementy Backlogu Produktu w Przyrosty gotowej do potencjalnego wydania funkcjonalności
- jest międzyfunkcjonalny – w jego składzie są osoby o wszystkich umiejętnościach niezbędnych do wytworzenia Przyrostu
- Scrum nie wyróżnia nazw ról członków zespołu wytwórczego,
- Scrum nie wyróżnia podzespołów w zespole wytwórczym
- wielkość zespołu – od 3 do 9 osób
- mniej niż 3 to mniejszy stopień interakcji i niższy wzrost produktywności, braki kompetencji do dostarczenia Przyrostu
- więcej niż 9 to zbyt dużo nakładów na koordynację, stosowanie procesu empirycznego przestaje być użyteczne
Scrum Master
- jest odpowiedzialny za promowanie i wspieranie Scruma tak, jak został on zdefiniowany w Scrum Guide
- pomaga wszystkim w zrozumieniu teorii Scruma, jego praktyk, reguł i wartości
Scrum Master wspiera Właściciela Produkty
- zapewniając że cele, zakres i domena produktowa są zrozumiałe dla wszystkich w Zespole Scrumowym
- znajdując techniki efektywnego zarządzania Backlogiem Produktu
- pomagając zrozumieć potrzebę formułowania jasnych i zwięzłych elementów Backlogu Produktu
- w rozumieniu zasad planowania produktu w środowisku empirycznym
- zapewniając że PO wie jak porządkować Backlog Produktu aby maksymalizować wartość
- w rozumieniu i praktykowaniu zwinności
- wspomagając przebieg wydarzeń scrumowych
Scrum Master wspiera Zespół Wytwórczy
- ucząc go w zakresie wykorzystania zasad samoorganizacji i międzyfunkcjonalności
- pomagając tworzyć produkty wysokiej wartości,
- usuwając przeszkody ograniczające postępy zespołu wytwórczego,
- wspomagając przebieg wydarzeń scrumowych,
- ucząc w zakresie sposobu wykonywania pracy w organizacjach, w których Scrum nie jest jeszcze w pełni przyjęty i rozumiany
Scrum Master wspiera organizację
- przewodząc procesom wdrażania Scruma i ucząc osoby w ten proces zaangażowane
- planując wykorzystanie Scruma wewnątrz organizacji
- wspierając pracowników i interesariuszy w zrozumieniu i stosowaniu Scruma oraz empirycznego podejścia do rozwoju produktu
- powodując zmiany prowadzące do zwiększenia produktywności zespołu scrumowego
- współpracując z innymi Scrum Masterami w celu zwiększenia efektywności wykorzystania Scruma w organizacji
Wydarzenia w Scrumie
- są używane do wprowadzenia regularności
- aby ograniczyć potrzeby organizowania innych spotkań
- są ograniczone czasowo (time-box) – czyli mają ustalony maksymalny czas trwania
- czas trwania sprintu jest stały nie może być skracany ani wydłużany
- inne wydarzenia mogą być zakończone po osiągnięciu celu spotkania
- wydarzenia w Scrumie są zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić niezbędną przejrzystość i umożliwić inspekcję
- nieuwzględnienie któregokolwiek z nich redukuje przejrzystość i jest utraconą szansą na dokonanie inspekcji i adaptacji
Sprint
Z każdym Sprintem związany jest opis tego, co należy zbudować, projekt oraz elastyczny plan wykonania prac prowadzących do powstania oczekiwanego przyrostu produktu.
- podczas Sprintu jest wytwarzany ukończony, gotowy do użycia i potencjalnego wydania Przyrost produktu
- nowy Sprint rozpoczyna się bezpośrednio po zakończeniu poprzedniego
- Sprint jest ograniczony czasowo do maksymalnie 1 miesiąca
- Sprinty wprowadzają przewidywalność, zapewniając, że proces inspekcji i adaptacji w kierunku osiągnięcia Celu Sprintu będzie zachodził przynajmniej co miesiąc.
- Sprinty ograniczają ryzyko do kosztu jednego miesiąca kalendarzowego
Sprinty składają się z:
Podczas Sprintu:
- nie są wprowadzane zmiany stanowiące zagrożenie dla realizacji Celu Sprintu,
- cele jakościowe nie są obniżane,
- zakres prac, wraz ze zdobywaniem nowych informacji, może być wyjaśniany i renegocjowany między PO a Zespołem Wytwórczym
Przerwanie Sprintu
- Sprint może zostać przerwany przed upływem ograniczenia czasowego
- tylko PO ma prawo przerwać Sprint, jednak może podjąć taką decyzję pod wpływem opinii interesariuszy, Zespołu Wytwórczego lub Scrum Mastera
- Sprint może zostać przerwany jeśli
- Cel Sprintu się zdezaktualizuje
- np. firma zmieni kierunek rozwoju
- np. zmienią się uwarunkowania rynkowe lub technologiczne
- Przerywanie Sprintu rzadko jest sensowne
- Wszystkie wykonane i ukończone elementy Backlogu Produktu są przeglądane. Jeżeli nadają się do potencjalnego wydania PO może je zatwierdzić.
- Wszystkie nieukończone elementy Backloga Produktu są ponownie szacowane i zwracane do Backloga Produktu
Planowanie Sprintu
- to planowanie prac do wykonania w Sprincie
- to wspólna praca członków Zespołu Scrumowego
- time-box: do 8 godzin dla miesięcznego sprintu – dla krótszych sprintów jest ono zwykle krótsze
- rola Scrum Mastera: Planowanie Sprintu się odbywa, uczestnicy rozumieją cel wydarzenia i jak utrzymać się w ramach czasowych
Co może zostać dostarczone w ramach Przyrostu mającego być rezultatem nadchodzącego sprintu?
- Zespół Wytwórczy prognozuje zakres prac, który zostanie zrealizowany podczas Sprintu
- Właściciel Produktu omawia założenia sprintu i elementy Backloga Produktu, które pozwolą zrealizować Cel Sprintu
- Zespół Scrumowy pracuje nad zrozumieniem pracy będącej zakresem Sprintu
- Planowanie Sprintu oparte jest na Backlogu Produktu
- Ważne też jest ostatni Przyrost produktu, przewidywane możliwości Zespołu Wytwórczego w Sprincie oraz jego poprzednich rezultatach
- Tylko Zespół Wytwórczy może ocenić, co jest w stanie osiągnąć w nadchodzącym Sprincie
- Podczas planowania Zespół Scrumowy tworzy Cel Sprintu
W jaki sposób praca, niezbędna do dostarczenia Przyrostu, będzie wykonana?
- Po wybraniu Celu Sprintu oraz wybraniu elementów Backlogu Produktu do Sprintu Zespół Wytwórczy decyduje w jaki sposób zostaną one podczas Sprintu przekształco#productbacklogne w ukończony Przyrost.
- Wybrane elementy Backlogu Produktu wraz z planem ich dostarczenia nazywane są Backlogiem Sprintu
- Zespół Wytwórczy samodzielnie organizuje się pod kątem wykonania pracy wynikającej z Backlogu Sprintu – zarówno podczas Planowania Sprintu jak i zgodnie z potrzebami w trakcie Sprintu
- PO może pomóc wyjaśnić wybrane elementy Backlogu Produktu i osiągać kompromisy.
- Jeśli Zespół Wytwórczy uzna że ma za dużo lub za mało pracy, może renegocjować wybrane elementy Backlogu Produktu z Właścicielem Produktu.
- Zespół Wytwórczy może na spotkanie zaprosić inne osoby, aby wsparły ich wiedzą techniczną lub domenową
- Zespół wytwórczy powinien być w stanie wytłumaczyć PO i SM, w jaki sposób zamierza pracować, organizując się samodzielnie, by osiągnąć Cel Sprintu i wytworzyć oczekiwany Przyrost
Cel Sprintu
- to założenie, które ma zostać spełnione w ramach Sprintu poprzez implementację wybranych elementów Backlogu Produktu,
- to wskazówka w jakim celu tworzony jest przyrost
- jest definiowany podczas Planowania Sprintu
- ma dać pewną swobodę co do sposobu, w jaki sposób dana funkcjonalność zostanie wykonana
- może to być cokolwiek, co zapewni spójność i spowoduje że członkowie Zespołu Wytwórczego będą pracowali razem, a nie nad odrębnymi inicjatywami
- jeżeli podczas Sprintu charakter prac okazuje się inny niż oczekiwał Zespół Wytwórczy, może on podjąć współpracę z PO, aby renegocjować zakres Backlogu Sprintu.
Codzienny Scrum (Daily Scrum)
- Codzienny Scrum (Daily) poprawia komunikację, eliminują inne spotkania, identyfikują i usuwają przeszkody, sprzyjają szybkiemu podejmowaniu decyzji i podnoszą poziom wiedzy Zespołu Wytwórczego. To spotkanie kluczowe dla procesu inspekcji i adaptacji
- kto: Zespół Wytwórczy
- time-box: 15 minut codziennie
- cel: planowanie pracy na najbliższe 24 godziny
- aby zredukować złożoność – codziennie o tej samej porze i w tym samym miejscu
- to inspekcja pracy wykonana od poprzedniego Daily
- to optymalizacja współpracy i efektywności
- to prognoza dla nadchodzącej pracy w Sprincie
- przebieg spotkania jest ustalany przez Zespół Wytwórczy
- Zespół Wytwórczy jest odpowiedzialny za przebieg spotkania
- to wewnętrzne spotkanie Zespołu Wytwórczego
- może to być dyskusja albo odpowiedzi na pytania co zrobiłem wczoraj, co zrobię dziś, jakie widzę przeszkody w celu osiągnięcia Celu Sprintu
- Po Daily członkowie zespołu wytwórczego mogą dyskutować wybrane zagadnienia, dostosować lub zredefiniować plan prac nad pozostałą częścią Sprintu
- Rola SM: zapewnia że Zespół Wytwórczy spotkał się na Codziennym Scrumie, uczy go jak utrzymać 15 minutowy time-box
- Inne osoby mogą brać udział w Daily, ale mają nie zaburzać jego przebiegu.
Przegląd Sprintu
- kiedy: organizowany na zakończenie Sprintu
- cel: inspekcja wytworzonego w Sprincie Przyrostu i dostosowanie Backlogu Produktu.
- kto: Zespół Scrumowy i Interesariusze
- time-box: 4 godziny maksymalnie dla 1 miesięcznego sprintu i odpowiednio krótszym dla krótszych Sprintów,
- to analiza co zostało ukończone w Sprincie
- to rozważania na podstawie Backlogu Produktu co może być wykonane na następnej kolejności aby zoptymalizować wartość
- to nieformalne spotkanie robocze, a nie spotkanie statusowe
- prezentacja Przyrostu ma na celu uzyskanie informacji zwrotnej i pobudzenia współpracy
- rola Scrum Mastera: zapewnienie że spotkanie się odbywa, że uczestnicy rozumieją jego cel, uczy jak utrzymać się w wyznaczonym czasie
- rezultat spotkania: zaktualizowany Backlog Produktu, pokazujący które elementy prawdopodobnie zostaną zaplanowane na kolejny Sprint.
Przebieg Przeglądu Sprintu
- Obecni są Zespół Scrumowy i zaproszeni kluczowi Interesariusze przez Właściciela Produktu (PO)
- PO wyjaśnia, które elementy Backlogu Produktu zostały ukończone, a które nie.
- Zespół Wytwórczy omawia, co poszło dobrze w trakcie Sprintu, jakie napotkano problemy oraz jak te problemy rozwiązano.
- Zespół Wytwórczy prezentuje ukończoną pracę i odpowiada na pytania dotyczące Przyrostu.
- PO omawia Backlog Produktu w jego aktualnej postaci. Jeśli zachodzi taka potrzeba, przewiduje prawdopodobny termin zakończenia prac, biorąc pod uwagę dotychczasowe postępy.
- Cała grupa omawia kolejne kroki. Będzie potrzebne do Planowania kolejnego Sprintu.
- Przegląd tego jak rynek lub potencjalne zastosowanie produktu mogły się zmienić i co w tej sytuacji jest najbardziej wartościową rzeczą do zrobienia
- Rewiduje się czas, budżet, potencjalne możliwości i uwarunkowania rynkowe dla kolejnego przewidywanego wydania produktu
Retrospektywa Sprintu
- kiedy: po Przeglądzie Sprintu, a przed kolejnym Planowaniem Sprintu
- time-box: 3 godziny dla 1 miesięcznego sprintu, dla krótszych zwykle zajmuje mniej czasu
- rola SM: zapewnia że wydarzenie się odbywa, uczestnicy rozumieją jego cel, przebiega w pozytywnej atmosferze i było produktywne, jak utrzymać je w ustalonym time-boxie.
- Scrum Master uczestniczy w Retro jako zwykły członek zespołu, reprezentując perspektywę odpowiedzialności za Scruma.
- SM zachęca członków Zespołu Scrumowego do usprawniania (w ramach Scruma) stosowanych przez zespół procesu i praktyk wytwórczych tak, aby w kolejnym Sprincie praca była bardziej efektywna i dawała więcej radości.
- Zespół Scrumowy planuje, w jaki sposób podniesie jakość produktu przez usprawnienie pracy i dostosowanie definicji ukończenia.
- Robi to w sposób odpowiedni i żeby nie stało w konflikcie z wytwarzanym produktem i wytycznymi organizacji.
- rezultat spotkania: zidentyfikowanie usprawnienia, które zostanie wprowadzone w kolejnym Sprincie
Cele Retrospektywy
- Sprawdzenie, co się działo w ostatnim Sprincie, biorąc pod uwagę ludzi, relacje, proces i narzędzia
- Zidentyfikowanie i uporządkowanie istotnych elementów, które sprawdziły się w działaniu oraz tych, które kwalifikują się do usprawnienia,
- Stworzenie planu wprowadzenia w życie usprawnień sposobu wykonywania pracy przez Zespół Scrumowy
Artefakty Sprintu
- Artefakty Scruma reprezentują pracę lub wartość, w celu uzyskania przejrzystości i stworzenia okazji do dokonania inspekcji i akceptacji.
- Są zaprojektowane by zwiększać dostępność i czytelność kluczowych informacji tak, by wszyscy zainteresowani rozumieli dany artefakt w taki sam sposób.
Backlog Produktu (Product Backlog)
- to uporządkowana lista wszystkiego, co w danym momencie wiadomo odnośnie rozwoju produktu
- to lista wszystkich cech, funkcji, wymagań, ulepszeń i korekt, które reprezentują zmiany wprowadzone do produktu w jego przyszłych wydaniach
- to jedyne źródło wymaganych zmian, które mają być w produkcie wprowadzone
- odpowiedzialnym za niego jest Właściciel Produktu (PO) za jego treść, dostępność i kolejność elementów
- jego elementy mogą być uaktualniane w każdej chwili przez PO lub za jego zgodą
- nigdy nie jest kompletny
- wczesna wersja nakreśla początkowo znane i najlepiej rozumiane wymagania
- ewoluuje wraz z produktem i środowiskiem, w którym ten produkt będzie używany
- zmienia się dynamicznie, aby uwzględnić to, czego produkt wymaga, aby stać się odpowiednim, konkurencyjnym i użytecznym
- istnieje tak długo, jak istnieje produkt
- jest żywym artefaktem – ciągle może się zmieniać
- jest jeden Backlog Produktu dla wielu Zespołów Scrumowych dla tego samego produktu
Atrybuty elementów Backlogu Produktu
- opis
- kolejność
- oszacowanie
- wartość
- opis testu dowodzącego ich wykonanie (opcja)
- kompletność zgodnie z definicją ukończenia (opcja)
Doskonalenie Backlogu Produktu (Refinement)
- to działanie polegającym na dodaniu szczegółów, oszacowań i porządkowaniu elementów
- to ciągły proces,
- zazwyczaj zajmujący nie więcej niże 10% czasu Zespołu Wytwórczego w Sprincie
- kto: Właściciel Produktu, Zespół Wytwórczy
- za wszystkie oszacowania odpowiedzialny jest Zespół Wytwórczy
Kolejność elementów BP
- elementy znajdujące się wyżej są zwykle klarowniejsze i posiadają więcej szczegółów niż te ulokowane niżej
- dzięki temu są bardziej precyzyjnie oszacowane
- elementy przewidziane na najbliższy Sprint mają taką wielkość i szczegółowość, by każdy z nich mógł być ukończony w pojedynczym sprincie
- elementy te uznawane są za przygotowane do rozważenia podczas Planowania Sprintu
Monitorowanie postępów względem celu
- w dowolnym momencie powinno być możliwe podsumowanie całej pozostałej do wykonania pracy
- PO dokonuje takiego podsumowanie przynajmniej podczas Przeglądu Sprintu
- następnie porównuje tę ilość z ilością pracy sprzed rozpoczęcia Sprintu, określoną podczas poprzednich Przeglądów Sprintu
- można wtedy ocenić jak kształtuje się postęp prac i możliwość jej ukończenia zgodnie z założonym celem i w wyznaczonym czasie
- ocena ta jest prezentowana w przejrzysty sposób wszystkim interesariuszom
- do prognozowania postępów prac stosowane są różne sposoby monitorowania trendu – spalanie / wypalanie (burn-down / burn-up)
- w złożonych środowiskach to co się wydarzy pozostaje niewiadomą
- tylko to co się zdarzyło może być wykorzystywane do podejmowania decyzji wybiegających w przyszłość
Backlog Sprintu
- to zbiór elementów Backlogu Produktu wybranych do Sprintu rozszerzony o plan dostarczenia Przyrostu produktu i realizacji Celu Sprintu.
- poprzez Backlog Sprintu Zespół Wytwórczy prognozuje, które funkcjonalności znajdą się w kolejnym Przyroście i jaką pracę
należy wykonać, aby te funkcjonalności dostarczyć w postaci ukończonego Przyrostu. - Backlog Sprintu obrazuje całą pracę, którą Zespół Wytwórczy uznaje za niezbędną do osiągnięcia Celu Sprintu.
- w celu zapewnienia procesu ciągłego doskonalenia się, Backlog
Sprintu zawiera przynajmniej jedno istotne usprawnienie zidentyfikowane na poprzedniej Retrospektywie. - to plan wystarczająco szczegółowy, by postępy prac były zrozumiałe podczas Codziennego Scruma.
- Zespół Wytwórczy modyfikuje Backlog Sprintu w czasie trwania
całego Sprintu, tym samym „wyłania się” on podczas Sprintu. - To wyłanianie się zachodzi w miarę jak Zespół Wytwórczy realizuje plan i dowiaduje się coraz więcej na temat pracy, która
jest potrzebna do osiągnięcia Celu Sprintu. - Jeśli pojawia się potrzeba wykonania dodatkowej pracy, Zespół Wytwórczy dodaje ją do Backlogu Sprintu. W miarę jak praca jest wykonywana albo kończona, aktualizowane jest oszacowanie pozostałej do wykonania pracy.
- Zbędne elementy planu są usuwane.
- Jedynie Zespół Wytwórczy może zmieniać swój Backlog Sprintu w trakcie Sprintu.
- Backlog Sprintu jest dobrze widocznym, odpowiadającym rzeczywistości, tworzonym na bieżąco obrazem
pracy, jaką Zespół Wytwórczy planuje wykonać w trakcie Sprintu. - Backlog Sprintu jest wyłączną własnością Zespołu Wytwórczego.
Monitorowanie postępów Sprintu
- W każdym momencie Sprintu cała pozostająca do wykonania praca z Backlogu Sprintu może zostać zsumowana.
- Zespół Wytwórczy podsumowuje pozostałą do wykonania pracę przynajmniej raz dziennie – podczas Codziennego Scruma.
- Zespół Wytwórczy obserwuje zmiany jej ilości każdego dnia Sprintu i na tej podstawie określa prawdopodobieństwo
osiągnięcia Celu Sprintu. - Poprzez codzienne monitorowanie pozostałej do wykonania pracy, Zespół Wytwórczy zarządza postępami swojej pracy.
Przyrost (Increment)
- Przyrost jest sumą wszystkich elementów Backlogu Produktu zakończonych podczas Sprintu i wartości Przyrostów ze wszystkich Sprintów poprzednich.
- Na koniec Sprintu nowy Przyrost musi być ukończony, co oznacza, że musi on być gotowy do użycia i zgodny z definicją
Ukończenia Zespołu Scrumowego. - Przyrostem jest namacalny rezultat wykonanej pracy,
podlegający empirycznej inspekcji na zakończenie Sprint. - Przyrost reprezentuje krok w kierunku wizji lub celu.
- Przyrost musi być gotowy do użycia niezależnie od tego, czy Właściciel Produktu decyduje się na jego wydanie.
- W każdym Sprincie Zespoły Wytwórcze dostarczają Przyrost funkcjonalności produktu. Przyrost ten musi być gotowy do użycia, żeby Właściciel Produktu mógł zdecydować o jego niezwłocznym wydaniu.
- Każdy Przyrost jest rozszerzeniem wszystkich poprzednich Przyrostów i jest dokładnie przetestowany w celu zapewnienia, że wszystkie one działają razem.
Definicja Ukończenia (Definition of Done)
- Definicja Ukończenia (ang. definition of „Done”) Zespołu Scrumowego, używana jest w ocenie, czy praca nad Przyrostem produktu jest wykonana.
- Kiedy element Backlogu Produktu albo Przyrost jest nazywany Ukończonym, wszyscy muszą rozumieć, co to właściwie oznacza.
- Mimo, że stan ten może różnić się znacznie pomiędzy Zespołami Scrumowymi, w celu zapewnienia przejrzystości wszyscy członkowie danego zespołu muszą mieć wspólne rozumienie, co oznacza stwierdzenie, że praca została ukończona.
- Definicja Ukończenia pomaga też Zespołowi Wytwórczemu w określeniu, ile elementów Backlogu Produktu może zostać wybranych podczas Planowania Sprintu.
- Celem każdego ze Sprintu jest dostarczenie Przyrostu gotowej do potencjalnego wydania funkcjonalności, zgodnie z aktualną definicją Ukończenia tego Zespołu Scrumowego.
- Kiedy definicja Ukończenia Przyrostu jest elementem konwencji, standardów lub wytycznych stosowanych przez organizację wytwarzającą oprogramowanie, wszystkie Zespoły Scrumowe muszą traktować ją jako niezbędne minimum i się jej podporządkować.
- Jeśli natomiast definicja Ukończenia Przyrostu nie jest elementem standardu organizacji wytwarzającej oprogramowanie, Zespół Wytwórczy musi opracować definicję Ukończenia właściwą dla wytwarzanego produktu.
- Gdy nad wydaniem systemu lub produktu pracuje wiele Zespołów Scrumowych, wszystkie Zespoły Wytwórcze muszą wspólnie ustanowić definicję Ukończenia.
- W miarę jak Zespoły Scrumowe dojrzewają, oczekuje się, że ich definicja Ukończenia będzie zawierała coraz bardziej rygorystyczne kryteria zapewniania jeszcze wyższej jakości.
- Nowe wersje tej definicji Ukończenia mogą identyfikować pracę pozostającą do wykonania wobec poprzednio Ukończonych przyrostów.
- Każdy produkt lub system powinien posiadać definicję Ukończenia, która standaryzuje wykonywanie każdej pracy nad nim.
Wg Scrum Guide – www.scrumguides.org – ©2017 Ken Schwaber i Jeff Sutherland. Dokument publikowany jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach. Uproszczona treść licencji w języku polskim: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl, pełne brzmienie licencji w języku angielskim: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode. Korzystając z Przewodnika po Scrumie potwierdzasz fakt zapoznania się i wolę przestrzegania treści tej licencji.
Możesz też pobrać Scrum Guide w punktach jako plik pdf: